Strona główna Aktualności Wezwij pierwszą pomoc i uratuj życie. Kiedy wezwać pierwszą pomoc i co...

Wezwij pierwszą pomoc i uratuj życie. Kiedy wezwać pierwszą pomoc i co powiedzieć?

Nigdy nie wiesz, kiedy ktoś nie będzie potrzebował Twojej pomocy, być może uratujesz komuś życie. Zobacz co zrobić i jak zachować się w takiej chwili. Warto wiedzieć więcej.

395
1

Jesteś świadkiem wypadku, dzwonisz po pierwszą pomoc, czas ucieka, co wtedy powiedzieć?

999 Pogotowie Ratunkowe

 

Wzywamy kiedy dochodzi do:

  • zatrzymania krążenia,
  • utraty pprzytomności,
  • poważnego urazu,
  • drgawek,
  • nasilonej duszności oraz innych zagrożeń życia, w których konieczna będzie pomoc ratownictwa medycznego

Podstawowym numerem alarmowym pogotowia ratunkowego w Polsce jest bezpłatny numer 999
Numer 112 to obowiązujący numer alarmowy służb ratunkowych w Unii Europejskiej.
Dostępny jest we wszystkich sieciach telefinii komórkowej standardu GSM. Na ten numer powinniśmy dzwonić, gdy nie potrafimy zidentyfikować zagrożenia lub sytuacja (np. wypadek drogowy) wymaga interwencji kilku służb.

Rozmowa z dyspozytorem

Telefoniczne zgłoszenie odbierze dyspozytor medyczny, którego zadaniem jest szybka ocena nagłości wezwania oraz podjęcie decyzji o jego zrealizowaniu.
Dyspozytor musi uzyskać podtawowe informacje:

  • W pierwszej kolejności powinien usłyszeć, skąd dzwonisz. Należy podac miejsce wypadku lub zachorowania, miejscowość, w miarę dokładny adres, jakieś charakterystyczne punkty topograficzne ułatwiające dotarcie karetki.
    Zawsze istnieje ryzyko przerwania łączności, a adres, pod który należy wysłać zespół medyczny, jest najważniejszy.
    Następnie trzeba poinformować:
  • Co się stało – czyli określić rodzaj wypadku lub zachorowania (np. zadławienie, wypadek samochodowy, upadek z wysokości)
  • Jaki jest stan osoby wymagającej pomocy – czy jest przytomna, czy oddycha (unosi sie klatka piersiowa, brzuch), czy sie rusza, czy wyczuwalny jest puls, czy na coś w przeszłości chorowała.
  • W razie wypadku – ile osób zostało poszkodowanych i jaki jest ich stan ogólny.
  • Jak się nazywa – czyli podać imię, nazwisko i wiek osoby potrzebującej pomocy.
  • Kim Ty jesteś, jako osoba wzywająca – czyli podac swoje nazwisko i numer telefonu, z którego dzwonisz.
  • Pamiętaj, że w przypadkach wątpliwych (podejrzenie fałszywego wezwania, niedokładne dane adresowe lub przerwanie rozmowy) dyspozytor może potwierdzić wizytę, uściślić adres lub ponownie nawiązać rozmowę.

    Pamiętaj! Nigdy pierwsza (pierwszy) się nie rozłączaj, ponieważ po zebraniu wywiadu dyspozytor przekaże Ci informacje, jak postępować do czasu dotracia zespołu ratowniczego.

    Często takie proste zabiegi medyczne mogą uratować życie. Jeżeli jest to wypadek, zabezpiecz miejsce zdarzenia.

    Dyspozytor pogotowia ratunkowego już sam powiadomi inne służby ratownicze – straż pożarną i policję.

    Chwilowo ogranicz korzystanie z telefonu, z którego informowałeś o wypadku, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji danych lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

Zobacz również Jak wykonać ratunkowe uciśnięcia nadbrzusza.

 

Radził Doktor Marek Pleskot, lekarz dzieci, który od od 22 lat prowadzi gabinet pediatryczny. Wie o co pytają rodzice i wie czego zwykle nie zdążą wytłumaczyć inni lekarze.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here