Strona główna Aktualności Sałatka z kurczakiem, awokado i mango – mega zdrowa!

Sałatka z kurczakiem, awokado i mango – mega zdrowa!

530
0

Mango

Mango to egzotyczny owoc, pochodzący z Indii. Jego wartości odżywcze doceniono juz 4 tysiące lat temu. Niezwykły smak mango to nie wszystko, naukowcy odkryli, że mango może hamować rozwój raka piersi i okrężnicy. Codzienne jedzenie mango może przyczynić się do obniżenia poziomu cukru we krwi, mimo że samo jest bogate w cukry. Jedzenie mango pomaga również obniżyć insulinoodporność i poprawić tolerancję glukozy. Ponadto dzieki zawartości potasu mango obniża podwyzszony poziom ciśnienia tętniczego. Owoc może powodować alergię.

Mango można wprowadzić do diety dziecka po ukończeniu 8 miesiąca życia, zachowując ostrożność, wprowadzając pojedynczo, w niewielkich ilościach i obserwując reakcję dziecka.

Wartości odżywcze mango (w 100 g)

Wartość energetyczna – 60 kcal
Białko ogółem – 0,82 g
Tłuszcz – 0,38 g
Węglowodany – 14,98 g (w tym cukry proste 13,66)
Błonnik – 1,6 g

Witaminy

Witamina C – 36,4 mg
Tiamina – 0,028 mg
Ryboflawina – 0,038 mg
Niacyna – 0,669 mg
Witamina B6  – 0,119 mg
Kwas foliowy – 43 µg
Witamina A – 1082 IU
Witamina E – 0,90 mg
Witamina K – 4,2 µg

Minerały

Wapń – 11 mg
Żelazo – 0,16 mg
Magnez – 10 mg
Fosfor – 14 mg
Potas – 168 mg
Sód – 1 mg
Cynk – 0,09 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Foto david-di-veroli
Foto david-di-veroli

Awokado

Awokado to owoc zawierający wiele właściwości leczniczych i wartości odżywczych takich jak: zdrowy tłuszcz likopen, potas, witaminy C, E, A, z grupy B, luteina i zeaksantyna. Dzięki zawartości kwasu oleinowego obniża poziom cholesterolu, a zawarty w nim potas reguluje ciśnienie krwi i czuwa nad prawidłową pracą serca.
Witaminy jakie zawiera awokado to C, E i A – silne przeciwutleniacze, które mają działanie przeciwnowotworowe, z grupy B – kwas foliowy – ważny dla przyszłych mam, zapobiegający wadom rozwojowym płodu. Ponadto jedzenie awokado dobrze wpływa na oczy w związku z zawartością luteiny i zeaksantyny.

Awokado do diety dziecka można zacząć wprowadzać po 10 miesiącu życia, zachowując ostrożność, wprowadzając pojedynczo, w niewielkich ilościach i obserwując reakcję dziecka.

Wartości odżywcze awokado (w 100 g)

Wartość energetyczna – 160 kcal
Białko ogółem – 2.00 g
Tłuszcz – 14.66 g
Węglowodany – 8.53 g (w tym cukry proste 0.66)
Błonnik – 6.7 g

Witaminy

Witamina C – 10.0 mg
Tiamina – 0.067 mg
Ryboflawina – 0.130 mg
Niacyna – 1.738 mg
Witamina B6  – 0.257 mg
Kwas foliowy –  81 µg
Witamina A – 146 IU
Witamina E – 2.07 mg
Witamina K – 21.0 µg

Minerały

Wapń – 12 mg
Żelazo – 0.55 mg
Magnez – 29 mg
Fosfor – 52 mg
Potas – 485 mg
Sód – 7 mg
Cynk – 0.64 mg

Kwasy tłuszczowe

nasycone – 2.126 g
jednonienasycone – 9.799 g
wielonienasycone – 1.816 g

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Przejdźmy do sałatki…

Oto sałatka z grillowanym kurczakiem, mango i awokado, przygotowana przez aspiracjewariacje.pl, która nas zachwyciła – kompozycja równie smaczna co piękna i mega zdrowa!

Składniki

  • pierś z kurczaka, uprzednio upieczona bądź grillowana
  • pół opakowania rukoli
  • mango
  • awokado
  • garść prażonych pestek dyni
  • łyżka suszonej żurawiny
  • sos: sól, pieprz, 2 łyżki oliwy z oliwek, 2 łyżki soku z cytryny

Przygotowanie 

  1. Rukolę umyć i osuszyć. Wyłożyć na talerz.
  2. Grillowaną lub upieczoną w piekarniku pierś z kurczaka pokroić w kosteczkę i wyłożyć na rukolę.
  3. Mango i awokado obrać i pokroić w kostkę. Dołożyć do sałatki.
  4. W międzyczasie uprażyć na patelni pestki dyni pilnując, aby się nie przypaliły.
  5. Do malutkiego słoiczka  np.  po musztardzie dodaj 2 łyżki oliwy z oliwek, 2 łyżki soku z cytryny oraz sól i pieprz do smaku. Zakręć słoiczek i energicznie potrząsaj przez chwilę do uzyskania gładkiej konsystencji.
  6. Sałatkę posyp uprażonymi pestkami dyni, dodaj do dekoracji żurawiny (ewentualnie pestki z granatu), polej sosem i gotowe 🙂

Smacznego!

 

Przepis przygotowany przez aspiracjewariacje.pl. Zasiądź wygodnie i rozkoszuj się… 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here